GDPR vagyis személyes adatok védelme 2018. május 25-től

„A GDPR minden olyan szervezetre vonatkozik, amely itthon vagy külföldön valamilyen terméket vagy szolgáltatást kínál uniós állampolgároknak: ez éppúgy lehet egy a vendégek személyes adatait kockás füzetben vezető fodrászüzlet, mint egy saját munkavállalói adatait kezelő vállalkozás.”
FIGYELEM, aki nem felel meg ennek a szabályozásnak, annak 10 vagy 20 milliós € bírság szabható ki!

Fontosabb fogalmak:
Adatkezelő: meghatározza az adatkezelés célját is, azaz dönt az adatok sorsáról,

Adatfeldolgozó: csak az adatkezelő utasításai alapján végez – jellemzően technikai – műveleteket az adatokon (pl. webtárhely szolgáltatója).

Adatvédelmi Tisztségviselő: Nem szükséges minden cégnek, csak a GDPR-ban meghatározott esetekben, vagyis közhatalmi szerveknél, az adatalanyok nagymértékű megfigyelése esetén (pl. vagyonvédelem), illetve különleges személyes adatok megfigyelése esetén (pl. kórház).

  1.  Az új szabályozáshoz mindenképp szükséges Adatkezelési szabályzatot kell készíteni és ebben pontosan meghatározni, hogy ki milyen adathoz férhet hozzá a cégen belül, ki minősül adatkezelőnek és feldolgozónak. Egyes adatokat meddig kell / lehet megőrizni (pl.: a 1995. évi LXVI. törvény szerint a munkaügyi adatok nem lehet törlni, megsemmisíteni, így ezt nem lehet felülírni). A munkavállalót tájékoztatni kell arról, hogy ő milyen adatokat kezel.
  2.  Új szerződések készítése, ami összehangban áll a GDPR szabály rendszerével
  3.  Informatikai eszközök (számítógép, notebook, céges telefonok, céges tabletek stb) védelme (akár távolról is törölni lehessen róla adatokat, ha ellopták), illetve nagyon fontossá válik innentől kezdve, hogy a felhasználó gyakrabban egy vagy három havi gyakorisággal jelszót változtasson, amelyet csak ő tud.
  4.  Mentési rendszerek biztonságosabbá tétele és az adatok törlésének a biztosítása (az adatokat nem csak helyi szinten (kézzel kell menteni), hanem pl.: Felhőben vagy a cég telephelyétől messze egy másik számítógépen, illetve a törlés lehetővé tétele). Adat törlés alatt a törvény végleges törlést ír elő!
  5.  Olyan nyilvántartás vezetése, amelyben, ha bárki rákérdez róla milyen adatot tart nyilván az adott cég róla 30 napon belül reagálni tudjunk róla és ha a törlését kéri, akkor abban esetben bizonyítani kell, számára, hogy töröltök őt a rendszerből. Majd ezt a nyilvántartást folyamatosan frissíteni kell. Az adatokat lehet akár egy jelszavas excel táblában tárolni vagy valamilyen program segítségével, amit meg lehet vásárolni a piacon.

Ha mégis valahogyan adat szivárgás vagy a rendszerbe behatolás történne, akkor azt a felfedezéstől számított 72 órán belül jelenteni kell a NAIH felé és meg kell határozni, hogy milyen besorolású volt az adat lopás (alacsony vagy magas)

Kedves Ügyfeleink számára hamarosan küldünk megoldási lehetőségeket!
Aki, pedig nem ügyfelünk és kérne ezekből a lehetőségekből, kérem az alábbi e-mail címen jelezze.
szondine.ildiko@tomportal.hu

Scroll to Top