Az előző havi blogcikkünkben 5 olyan tippet osztottunk meg veled, amelyet feltétlenül alkalmaznod kell magánszemélyként. Nem csak családi fotók, videók kerülhetnek illetéktelen kezekbe, hanem bankszámla adatok, jelszavak és egyéb fontos dokumentumok, ha nem vagy elég óvatos.
Amennyiben vállalkozásod van vagy céget vezetsz, akkor fokozott veszélynek vagy kitéve, hiszen az internetes bűnőzök is tisztában vannak azzal, hogy mekkora kárt tudnak okozni a megfelelő információk birtokában. Üzleti titkok szivároghatnak ki, kémkedhetnek a konkurenciának, számlákat állíthatnak ki a nevedben, megszerezhetik ügyfeled adatait, leállhat a weboldalad stb.
Sajnos, sokan elhanyagolják, pedig ez a terület kritikusan fontos!
Vállalkozóként ezeket kell megvédened az illetéktelen felhasználóktól:
- Hálózat: Talán ez a legfontosabb, hiszen ezen keresztül tudnak bejutni a cégedbe, és bizony a legtöbb információ általában ilyen formában cserél gazdát.
- Szerverek: Ha leállnak, nem csak az időddel játszol, hanem egy webshop, egy hotel vagy gyár esetében akár milliós kár is keletkezhet, mielőtt észbe kapnál.
- Számítógépek: Itt már nem csak a külsős támadásokra érdemes felkészülni. Gondold végig, hogy például
- az éjszakai takarító vagy a portás be tudja kapcsolni a gépedet?
- ha betörnek az irodába, és elviszik az eszközöket, el vannak látva lopásvédelemmel?
- bárki hazaviheti a céges laptopot?
- Adatok: A GDPR egy óriási téma. Mindenképpen konzultálj egy szakértővel, akivel részletesen át tudod beszélni, hogy mire érdemes figyelni, mi az, amit feltétlenül vegyél bele egy adatkezelési tájékoztatóba, hogyan tájékoztasd erről az ügyfeleidet, a kollégákat. Az sem mindegy, hogy milyen típusú adatok birtokában vagy.
10 dolog, amit feltétlenül tegyél meg!
- Megbízható vírusírtó program: Mi az ESET szoftvert ajánljuk ügyfeleinknek. Rengeteg hasznos funkciója van, egy korábbi blogcikkünkben ezt már összeszedtük neked, kattints IDE, ha szeretnél többet tudni róla.
- Tűzfal: Az ESET ebben is a segítségedre lesz.
- Biztonsági szabályzat cégen belül: Például kinek van hozzáférése az irattárhoz vagy a szekrényhez, amiben a munkaügyi szerződések vannak? Kinél van a kulcs? Kinek adhatja oda? Őt ellenőrzi valaki?
- Szakember által kidolgozott adatkezelési szabályzat, illetve annak betartása: Ne próbáld megírni magadnak, ez egy szakma, amit évekig tanulnak a hozzáértők. Az sem szerencsés, ha valakiét lemásolod, hiszen minden cég máshogyan működik.
- Megfelelő jelszavak. Lehetőleg bonyolult legyen, tartalmazzon kis- és nagybetűket, karaktereket és számot, valamint ne a benti géped képernyőjére ragaszd ki egy cetlire írva.
- Biztonsági mentések: Mind a weboldaladnak, illetve a fájloknak, dokumentumoknak is. Mikor csináltál utoljára ilyet? Mekkora lenne a kár, ha holnapra eltűnne az elmúlt fél év munkája?
- Egyedi felhasználók és belépési kódok: Munkatársanként érdemes létrehozni, kiosztani a megfelelő hozzáféréseket, hogy kinek és milyen mappához van például hozzáférése. Nem biztos, hogy mindenkinek látnia kell a könyvelést vagy a számlákat, esetleg az ügyfelek érzékeny adataid.
- A munkatársak folyamatos képzése, informálása! Például arról, hogy figyeljenek, honnan kapnak e-mailt, milyen oldalakat ne nyissanak meg, milyen szabályok vonatkoznak rájuk.
- Nagyobb cégeknél beléptető rendszerek alkalmazása, hogy nyomon tudd követni, ki és mikor ment be. Ezzel is rengeteg kellemetlenséget el lehet kerülni.
- Évente audit. A szabályok, rendszerek átvizsgálása, újítása, ha szükséges.
+1 Amennyiben nem tudod, hogyan alkalmazd a fenti tippeket, keress meg bennünket, és örömmel segítünk! Írj nekünk e-mailt a sales@tomportal.hu-ra!